زمان مناسب برای عقیم کردن گربه

آدلین پت
3 تیر, 1403
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
زمان مناسب برای عقیم کردن گربه

زمان مناسب برای عقیم کردن گربه معمولاً به عوامل مختلفی از جمله جنسیت ، سن، نژاد، محیط زندگی و نیازهای حیوان خانگی بستگی دارد.

عقیم سازی معمولاً برای گربه‌های نر در سن 5 تا 7 ماهگی انجام میشود. که این زمان با ورود گربه به دوره بلوغ جنسی مطابقت دارد. اما زمان مناسب عقیم سازی برای گربه‌های ماده معمولا بین 4 تا 6 ماهگی قبل ازاولین دوره فحلی می‌باشد.

البته با توجه به تاثیر عوامل مختلف، لازم است در مورد زمان دقیق عقیم‌سازی حیوان خانگی خود با دامپزشک مشورت داشته باشید. تا مشکلی در رشد و سلامت حیوان خانگی شما پیش نیاید.

 حفظ سلامت و افزایش طول عمر، کاهش خطر ابتلا به بیماریهای عفونی، کاهش خطرابتلا به تومورهای تناسلی، کاهش رفتارهای جنسی گربه نرنظیر نشانه گذاری و تعقیب مستمر گربه ماده، کاهش خشونت و پرخاشگی، جلوگیری ازآسیب زدن به محیط زندگی صاحب حیوان خانگی و کاهش مشاجره با گربه ها برسرجفت گیری.

عقیم سازی گربه به روش جراحی

عقیم کردن گربه ماده

درگربه ماده به چند روش صورت میگیرد که شامل:

1- جراحی:

  • برداشتن تخمدانها 
  • برداشتن رحم
  • برداشتن کامل رحم و تخمدانها
  • بستن لوله های فالوپ

2- استفاده از دارو:

داروهای مورد استفاده برای عقیم سازی گربه به مرور تولید هورمون‌های جنسی را کاهش می‌دهند.  این داروها به صورت قرص یا از طریق غذا به حیوان خانگی داده میشود. تأثیرات این داروها عمدتاً به نوع دارو، دوزمصرفی و وضعیت فیزیکی و سلامتی گربه بستگی دارد. و باید زیر نظر دامپزشک انجام شود.

 3- تزریق آمپول:

تزریق آمپول عقیم سازی گربه ممکن است در چند مرحله انجام شود، اما تعداد مراحل و نحوه اجرای آن به نوع دارو و تشخیص دامپزشک بستگی دارد. در برخی از موارد، تزریق آمپول ممکن است فقط در یک مرحله انجام شود، در حالی که در بعضی از گربه ها، نیاز است تزریق‌ آمپول دردوره‌های متعدد و با تعداد زمان‌های مشخص صورت گیرد.

عقیم‌سازی گربه ماده از طریق استفاده از دارو و تزریق آمپول ممکن است عوارض جانبی برای حیوان خانگی ایجاد کند. و نیز احتمال اینکه عقیم سازی بطور صد درصد صورت نگیرد، زیاد است. و هیچ تضمینی برای بارور نشدن گربه وجود ندارد. به همین دلیل این دو روش برای عقیم سازی توصیه نمیشود.

بهترین روش برای عقیم‌سازی گربه ماده، جراحی و برداشتن کامل رحم و تخمدان میباشد. زیرا در این روش توانایی بارور شدن و میل جنسی هردو در گربه از بین میرود. همچنین خطرات احتمالی و عوارض آن نیز کمتر میباشد. البته مراقبتهای بعد ازعمل بسیار مهم میباشد. و ممکن است دامپزشک برای جلوگیری ازعفونت محل جراحی برای حیوان خانگی آنتی بیوتیک تجویز کند.

عقیم کردن گربه نر

عمل عقیم سازی از طریق جراحی، استفاده از دارو و تزریق آمپول صورت میگیرد.

عقیم به روش جراحی:

در این روش با ایجاد برش روی کیسه بیضه هر دو بیضه برداشته میشود. و توانایی گربه نر برای تولیدمثل از بین میرود. این عمل جراحی نسبت به عمل جراحی گربه ماده راحت تر میباشد.

عقیم سازی با استفاده از دارو و تزریق آمپول:

استفاده از داروهای خوراکی برای عقیم سازی گربه نر یک روش غیرجراحی است که از داروهای خاصی استفاده می‌شود تا تولید مثل گربه نر کاهش یابد. این داروها باید به طور منظم مصرف شوند و به مراقبت دقیق و نظارت بیشتری نسبت به جراحی نیاز دارد. نوع و مقدارمصرف داروها با توجه به خصوصیات فیزیکی گربه ها با هم متفاوت میباشد. که توسط دامپزشک تشخیص و تجویز میشود.

در مورد عقیم کردن گربه نر نیز جراحی روش بهترو مطمئن تری میباشد. زیرا همانطور که در مورد تاثیر داروها و تزریق آمپول روی گربه ماده گفته شد، احتمال اینکه گربه نر با مصرف داروها به طور کامل توانایی تولیدمثل خود را از دست ندهد، وجود دارد.

مراقبت‌های لازم بعد از عمل جراحی:


مراقبت های بعد از عقیم سازی گربه

حفظ گرما

برای جلوگیری از احتمال عفونت  میبایست بعد از جراحی گربه را درمحیط گرم و خشک قرار دهید.

استفاده از داروها

دامپزشک ممکن است برای حیوان خانگی شما داروهای مسکن تجویز کند تا از درد بعد ازعمل کاسته شود. و گربه شما بتواند با آرامش بیشتری استراحت کند و به محل جراحی توجه نداشته باشد. لازم است که حتما طبق دستوردامپزشک داروها را استفاده کنید.

مدیریت تغذیه

تغذیه مناسب پس ازعمل جراحی بسیارمهم میباشد. در این زمینه بهتر است به توصیه های دامپزشک توجه کنید، تا مشکلی برای گربه شما ایجاد نشود.

  نظافت محل عمل

نظافت محل جراحی با رعایت دستورالعمل دامپزشک اهمیت زیادی دارد. استفاده ازمحلول‌های تمیزکننده خاص طبق تجویز دامپزشک برای جلوگیری ازعفونت محل جراحی بسیارمهم میباشد.

مزایای عقیم کردن گربه نر و ماده:

 1- کنترل جمعیت

2- کاهش رفتارهای جنسی مانند علامت گذاری با ادرار 

3- بهبود رفتار

4- جلوگیری ازسرطان سینه و رحم 

5- جلوگیری ازسرطان پروستات

6- کاهش بیماریهای تولیدمثلی درگربه ماده

7- کاهش خشونت و پرخاشگری

8- جلوگیری از بیرون رفتن برای یافتن جفت

9- کاهش استرس

10- جلوگیری ازآسیب زدن به وسایل خانه

 سوالات متداول:

1- چه زمانی برای عقیم کردن گربه مناسب است؟

بهترین زمان برای عقیم سازی گربه بین 4 تا 6 ماهگی است.

2- روشهای عقیم سازی گربه کدام است؟

عقیم سازی از طریق جراحی، استفاده از دارو و تزریق آمپول انجام میشود.

3- مزایای عقیم کردن گربه چیست؟

کنترل جمعیت، جلوگیری از سرطان سینه، سرطان رحم، بهبود رفتار، کاهش استرس، جلوگیری از خشونت و پرخاشگری

نتیجه گیری:

بطور کلی زمان مناسب برای عقیم کردن گربه ها در سن 4 تا 6 ماهگی میباشد. البته سن، جنسیت، نژاد، خصوصیات فیزیکی و شرایط زندگی نیز درتعیین زمان دقیق عقیم سازی موثراست. به همین منظور لازم است برای اطلاع از زمان مناسب برای عقیم کردن حیوان خانگی خود با دامپزشک مشورت کنید، تا از رشد و سلامت گربه خود مطمئن شوید. اگرعقیم سازی گربه در زمان مناسب انجام گیرد، نه تنها به جلوگیری ازتولید جمعیت زیاد و مسائل بهداشتی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند رفتارهای ناپسند را کاهش دهد و به حفظ سلامت جامعه گربه‌ها کمک نماید. همچنین، این تصمیم به صاحبان گربه‌ها این امکان را می‌دهد تا به راحتی و با کمترین نگرانی‌ها ازهمراهی با حیوانات خانگی خود لذت ببرند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.