زمان عقیم کردن سگ

آدلین پت
1 مرداد, 1403
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
زمان عقیم کردن سگ

زمان عقیم کردن سگ، به عوامل مختلفی اعم از نژاد، اندازه، سن، وضعیت سلامتی و توصیه‌های دامپزشک بستگی دارد. در بسیاری از موارد عقیم‌سازی برای سگ‌های کوچک و متوسط در 6 ماهگی قبل از اولین فحلی و برای سگهای نژاد بزرگ بین 9 تا 12 ماهگی پس از توقف رشد توصیه شده است.

عقیم کردن سگها مزایای متعددی دارد؛ کاهش جمعیت حیوانات بی سرپرست، کاهش ریسک بیماریهایی همچون سرطان و اختلالات هورمونی، بهبود رفتار و کاهش تمایل به فرار و خطرات مربوط به رفتارهای تولیدی مانند تهاجمی بودن می‌شود. همچنین عقیم کردن سگ می‌تواند مسئولیت‌های مالی و زمانی کمتری برای صاحب حیوان ایجاد کند.

عقیم حیوان خانگی ماده شما به شدت خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد، و همینطور عقیم کردن حیوان نر حدود 50% خطر ابتلا به سرطان بیضه را از بین می برد.عقیم کردن حیوان خانگی ماده شما از چرخه گرما جلوگیری می کند و زوزه، گریه، رفتار نامنظم و ترشحات خونی واژن را از بین می برد. همچنین عقیم حیوان خانگی نر رفتارهای نامناسب مانند پرسه زدن برای یافتن جفت، علامت گذاری داخل خانه و دعوا با سایر نرها را کاهش می دهد.

عقیم کردن سگ ماده:

 عقیم‌ کردن سگ ماده می‌تواند از طریق عمل جراحی صورت بگیرد.

عمل جراحی شامل:

  •  برداشتن تخمدانها
  • برداشتن رحم
  • برداشتن کامل تخمدانها و رحم
  • بستن لوله رحم

این عمل زیر نظر دامپزشک انجام می‌شود و نیازمند مراقبتهای پس از جراحی است. زمان مناسب برای عقیم کردن سگ ماده با این روش حدود 6 ماهگی قبل از اولین فحلی میباشد.

زمان عقیم کردن سگ

عقیم کردن سگ نر:

عقیم کردن سگ نرنیز با عمل جراحی صورت میگیرد به اینصورت که بطور کامل بیضه ها برداشته میشوند. مراقبتهای لازم بعد از این عمل جراحی بسیار مهم میباشد.

بهترین زمان برای عقیم‌سازی سگ نر معمولاً پس از سن بلوغ است. این سن بلوغ بر اساس نژاد و اندازه سگ می‌تواند متغیر باشد. در بیشتر موارد، دامپزشکان توصیه می‌کنند که زمان عمل عقیم‌ کردن سگ نر را در بازه سنی 6 تا 12 ماهگی انجام دهند.

غدد جنسی فقط اندام های جنسی  نیستند، آنها غدد درون ریز ضروری برای سلامت متابولیک، رفتاری، اسکلتی، عضلانی و ضد نئوپلاستیک (تومور/سرطان) هستند.

مزایای عقیم کردن سگ نر و ماده:

1- افزایش طول عمر

2- کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه، سرطان رحم و تخمدان و نیز عفونت رحم در سگهای ماده

3- کاهش مشکلات پروستات و سرطان بیضه در سگهای نر

4- کاهش پرخاشگری برای یافتن جفت

5- بهبود رفتار و کاهش استرس

6- کنترل جمعیت سگهای ولگرد

توله های سگهای ولگرد معمولا در اثر تصادف، گرسنگی و نیز عوامل طبیعی دچار بیماری یا مرگ و میر میشوند. عقیم کردن یک راهکار مناسب برای کاهش و جلوگیری از این موارد میباشد، که یکی از اهداف تیم دامپزشکی ما جلوگیری از وقوع چنین اتفاقات و حفظ سلامت سگهای ولگرد میباشد.

لازم به ذکر است زمان مناسب برای عقیم کردن سگ بسیار مهم و حیاتی میباشد چرا که اگر زودتر یا دیرتر از زمان مقررعقیم سازی انجام گیرد موجب آسیب و بیماری برای سگ میگردد. و نیز باعث کوتاه شدن طول عمر حیوان خانگی شما میشود. بزرگترین هدف عقیم کردن سگ کمک به حفظ سلامت و افزایش طول عمر آن است.

مراقبتهای لازم بعد از عمل عقیم کردن سگ:

زمان عقیم کردن سگ

1- نگهداری از جای عمل: برای جلوگیری از عفونت، حفظ نظافت در محل عمل مهم است. همچنین، لباس‌های محافظتی ممکن است برای پوشش زخم مورد استفاده قرار گیرد.

2- پیروی از دستورات دامپزشک: پیروی از دستورات دامپزشک در مورد داروها، فعالیت‌های محدود‌کننده، زمان حمام کردن و هرگونه مراقبتهای تکمیلی از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این مورد میتوانید از دامپزشک ما کمک بگیرید. و راهنمایی های لازم را داشته باشید. چرا که نوع غذایی که میبایست به حیوان خانگی بعد از عمل جراحی عقیم سازی داده شود بسیار مهم میباشد. همچنین بهداشت و زمان حمام کردن حیوان خانگی تاثیر بالایی در روند بهبودی دارد.

3- توجه به نشانه‌های عفونت یا عوارض: نشانه‌هایی مانند التهاب، خونریزی یا واکنش‌های غیرطبیعی دیگر پس ازعمل از اهمیت بالایی برخوردار است.

4- استفاده از گردنبند الیزابت: گردنبند یا کراوات الیزابت یک دستگیره مخصوص است. که برای جلوگیری سگ‌ها و گربه‌ها از تکان دادن و دست زدن به مناطق زخمی یا جراحی‌ استفاده می‌شود. این گردنبند‌ها به طور خاص برای استفاده پس از جراحی‌های عقیم‌سازی یا دیگر جراحی‌هایی که نیاز به محدودیت حرکت سگ دارد، طراحی شده‌اند.

سوالات متداول:

1- چه زمانی باید سگ را عقیم کنیم؟

عمل عقیم‌سازی سگ زمانی است که سگ به بلوغ جنسی برسد. زمان مناسب برای عقیم‌سازی معمولاً بر اساس نژاد و اندازه سگ متفاوت است.

2- آیا زمان عقیم کردن سگ ماده با سگ نر متفاوت است؟

زمان مناسب برای عقیم‌سازی سگ می‌تواند بسته به جنسیت (نر یا ماده) و دیگر عوامل متغیر باشد. در حالت کلی، برای هر دو جنس، معمولاً پس از رسیدن به سن بلوغ توصیه می‌شود.

3- آیا  مراقبتهای بعد از عمل جراحی سگ ضروری میباشد؟

بله مراقبتهای بعد از عمل عقیم سازی بسیار مهم و ضروری می باشد، حتماً پس از عمل جراحی، دستورات و نکات دقیقی که دامپزشک به شما ارائه می‌دهد، باید رعایت شود.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.