بلاک‌چین به جز اتریوم که از NFT پشتیبانی می‌کنند

آدلین پت
20 مهر, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

اگرچه مفهوم NFT از اواسط دهه‌ی میلادی پیشین وجود داشته، اما شهرت و محبوبیت خود در میان مردم را مدیون اتفاقی است که در فوریه‌ی ۲۰۲۱ برای اثر کلاژ Everydays از هنرمندی به‌نام Beeple رخ داد و او توانست اثر خود را با قیمت ۶۹/۳ میلیون دلار به فروش برساند.

از آن زمان، توجه بسیاری از افراد و حتی شرکت‌ها به این حوزه جلب شد و بازارهای بسیاری برای خرید و فروش آثار مختلف در قالب NFT ایجاد شدند. به همین دلیل، علاوه بر اتریوم، بلاک‌چین‌های مختلف دیگر هم به پشتیبانی از NFT روی آوردند. در ادامه با فهرستی از بلاک‌چین‌هایی آشنا خواهیم شد که از NFT پشتیبانی می‌کنند.

۱. Zilliqa

Zilliqa در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان اولین بلاک‌چین مبتنی بر شاردینگ (Sharding) در جهان عرضه شد. این شبکه طراحی شده تا مقیاس پذیری را افزایش دهد که به معنی عدم تاثیرپذیری سرعت تراکنش‌ها از رشد شبکه است. اولین شبکه‌های بلاک‌چین مانند بیت‌کوین و اتریوم به‌ دلیل سرعت پایین تراکنش‌های خود نقد می‌‌شوند.

اعضای جامعه‌ی Zilliqa که توکن‌های gZIL را مدیریت می‌کنند این فرصت را هم دارند که با رای خود بر درخواست‌ها، مسیری که بلاک‌چین پیش می‌گیرد را شکل دهند. بلاک‌چین Zilliqa علاوه بر پشتیبانی از NFT، چندین پروژه هم در این فضا دارد، از جمله همکاری با پلتفرم موسیقی Token||Traxx.

نکته‌ی جذاب‌تر درباره‌ی Zilliqa این است که این شبکه با پروژه‌ی Creator Fund خود فعالانه مبلغ ۱۰ میلیون دلار برای رشد اقتصاد تولیدکنندگان اثر سرمایه‌گذاری می‌کند که شامل پشتیبانی از نوآوری‌ها در دنیای NFT و متاورس می‌شود.

۲. Flow

Flow شبکه‌ی بلاک‌چینی است که از مکانیزم اثبات سهم بهره می‌گیرد و به‌صورت ویژه برای پشتیبانی از NFT و سایر کاربردهای مشابه طراحی شده. Dapper Labs که خالق یکی از اولین بازی‌های مبتنی بر NFT به‌نام CryptoKitties است، در سال ۲۰۱۷ و زمانی که تراکنش‌های این بازی در شبکه‌ی اتریوم انجام می‌شدند، Flow را توسعه داد.

معماری Multi-node منحصر به‌فرد Flow مشکلات مقیاس‌پذیری را برطرف می‌کند که در نهایت هزینه‌ی تراکنش‌ها را کاهش و سرعت آن‌ها افزایش می‌دهد. توکن FLOW برای تراکنش‌ها، نگهداری و کنترل رای‌گیری استفاده می‌شود.

طراحی هدفمند Flow که امکان بهره‌گیری از آن برای اپلیکیشن‌های مختلف را فراهم کرده است، باعث شده تا کمپانی‌های رده‌بالا برای خرید و فروش دارایی‌های خود به همکاری با این شبکه متمایل شوند. از جمله‌ی این کمپانی‌ها می‌توان به UFC و NBA و حتی CNN اشاره کرد.

۳. Tezos

برای مشاهده محصول رو دکمه زیر کلیک کنید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.